To‘qimachilik sanoati korxonalarida eksport salohiyatini rivojlantirishda boshqaruv jarayonlarini o‘ziga hos xususiyatlari

To‘qimachilik sanoati korxonalarida eksport salohiyatini rivojlantirishda boshqaruv jarayonlarini o‘ziga hos xususiyatlari

Authors

  • Zilolaxon Salimjonova

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17225310

Keywords:

to‘qmachilik sanoati, eksport salohiyati, boshqaruv jarayonlari, raqamli transformatsiya, innovatsion texnologiyalar, klasterlash, xalqaro standrtlar, tashqi bozor, raqobatbardoshlik, iqtisodiy barqarorlik

Abstract

Mazkur maqolada to‘qmachilik sanoati korxonalarida eksport salohiyatini rivojlantirishda boshqaruv
jarayonlarining o‘ziga xos xususiyatlari tahlil qilinadi. Xususan, korxonalarning tashqi iqtisodiy faoliyatida marketing
strategiyasi, logistika infratuzilmasi, ishlab chiqarish klasterlarini tashkil etish hamda innovatsion texnologiyalarni joriy
etishning o‘rni alohida ko‘rsatib o‘tiladi. Eksport salohiyatni samarali boshqarishda raqamli transformatsiya, xalqaro sifat
standartlariga rioya qilish va brend yaratish omillari muhim ahamiyat kasb etish ta’kidlanadi. Shuningdek, boshqaruv
jarayonlarining o‘ziga xosligi sifatida milliy va xalqaro bozor talablarini uyg‘unlashtirish, tashqi savdo risklarini boshqarish,
qo‘shilgan qiymat zanjirini kengaytirish va resurslardan oqilona foydalanish jarayonlari yoritiladi. Tadqiqot natijalariga
ko‘ra, to‘qmachilik sanoati korxonalarida boshqaruv tizimini takomillashtirish nafaqat eksport hajmining ortishiga, balki
korxonalar raqobatbardoshligini mustahkamlash, mamlakat iqtisodiy barqarorligini ta’minlash hamda global savdo
tizimida faol integiratsiya erishishda ham muhim omil hisoblanadi.

Author Biography

Zilolaxon Salimjonova


Farg‘ona davlat universiteti “Iqtisodiyot va turizim” kafedrasi o‘qituvchisi

References

1. Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press.

2. Krugman, P., & Obstfeld, M. (2009). International Economics: Theory and Policy (8th ed.). Boston: Pearson.

3. Chen, X., & Lee, S. (2018). Digital transformation and export competitiveness: Evidence from Asian textile firms.

Journal of International Business Studies, 49(7), 1010–1027.

4. Gereffi, G. (2019). Global Value Chains and Development: Redefining the Contours of 21st Century Capitalism.

Cambridge: Cambridge University Press.

5. Vaxobov, A., Khodiev, B., & Qosimov, M. (2021). O‘zbekiston iqtisodiyotida to‘qimachilik sanoati eksport salohiyatini

rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari. Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar jurnali, 3(2), 45–56.

6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti. (2020). “To‘qimachilik va tikuv-trikotaj sanoatini yanada rivojlantirish choratadbirlari

to‘g‘risida”gi qaror. Toshkent-2020

7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti. (2022). To‘qimachilik sanoatini modernizatsiya qilish va eksport salohiyatini

oshirish chora-tadbirlari. Toshkent-2022

8. O‘zto‘qimachiliksanoat uyushmasi. (2024). O‘zbekistonda to‘qimachilik sanoati eksportining raqamli transformatsiyasi:

2015–2024-yillar statistik tahlili. Toshkent-2024

9. World Trade Organization (WTO). (2023). World Trade Statistical Review 2023. Geneva: WTO Publications.

10. International Trade Centre (ITC). (2022). Textile and Clothing Sector Trends: Global Market Analysis. Geneva: ITC.

11. WWW.stat.uz

Downloads

Published

2025-09-01
Loading...