Ta’lim jarayonini 3d texnologiyalar asosida tashkil qilish va rivojlantirish bosqichlari

Ta’lim jarayonini 3d texnologiyalar asosida tashkil qilish va rivojlantirish bosqichlari

Authors

  • Eshpо‘lat Xushbaqоv
  • Asal Axmedova

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17606475

Keywords:

3D VR, darsliklar, tarixiy inshootlar, geografik hududlar, menejment, astronomiya, xorijiy tillar, Sketchfab, MyMiniFactory, Thingiverse, virtual reallik (VR), kengaytirilgan haqiqat (AR), sunʼiy intellekt (AI), 3D Max

Abstract

Ushbu maqolada bugungi kunda taʼlim jarayonini raqamli texnologiyalar asosida tashkil qilish va rivojlantirishda
raqamli taʼlim resurslari, xususan 3D VR texnologiyalarini qoʻllash boʻyicha olib borilgan tadqiqot natijalari bayon etilgan.
Tadqiqot davomida 3D VR texnologiyalarining tarix, arxitektura, menejment, astronomiya, tibbiyot, televideniye va xorijiy
til oʻrgatish kabi fanlardagi ijobiy va salbiy jihatlari tahlil qilingan.
Tegishli 3D modellashtirish dasturini tanlash muhim ahamiyatga ega bo‘lib, Tinkercad kabi boshlangʻich darajadagi qulay
vositalardan boshlab, Fusion 360 va Blender kabi ilgʻor dasturlargacha tavsiya etiladi.
Maqolada, shuningdek, 3D fazo, geometriya, teksturalash, animatsiya va raqamli ishlab chiqarish kompetensiyalarini
bosqichma-bosqich o‘rgatuvchi oʻquv dasturining ahamiyati ko‘rsatib o‘tilgan.
Loyihaga asoslangan taʼlim (PBL) barqaror uylar loyihalash, tarixiy rekonstruksiyalar yaratish va yangi mahsulot
prototiplarini ishlab chiqish misolida 3D modellashtirish ko‘nikmalarini shakllantirishda samarali yondashuv sifatida taqdim
etilgan. Baholash strategiyalariga amaliy topshiriqlar, portfel taqdimotlari hamda raqamli vositalar orqali fikr-mulohazalar
va taraqqiyotni kuzatish vositalari kiradi.
Bundan tashqari, maqolada virtual haqiqat (VR), kengaytirilgan haqiqat (AR), sunʼiy intellekt (AI) va dasturlash kabi ilgʻor
texnologiyalarning 3D modellashtirish taʼlimini takomillashtirishdagi roli tahlil qilingan.
Xulosa sifatida, raqamli dunyo talablariga moslashgan, texnologiyaga asoslangan dinamik taʼlim muhiti zarurligi
taʼkidlangan.

Author Biographies

Eshpо‘lat Xushbaqоv

Оsiyо texnоlоgiyalari universiteti о‘qituvchisi
 

Asal Axmedova

Osiyo texnologiyalari universiteti magistranti

References

1. Tilakova, M. A. (2022). Taʼlim tizimi va mazmunini takomillashtirishda “Virtual ekskursiya” metodini qo‘llanilishining

ahamiyati: Tilakova Mavjuda Ashurovna, Pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), Jizzax viloyati xalq taʼlimi

xodimlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish hududiy markazi, “Pedagogika va psixologiya taʼlim

texnologiyalari” kafedrasi mudiri Eshmanova Nodira Nazarkulovna, Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika

instituti “Boshlang‘ich taʼlim metodikasi” kafedrasi katta o‘qituvchisi. Obrazovanie i innovatsionnye issledovaniya

xalqaro ilmiy-uslubiy jurnal, (7).

2. Mo‘minov, E. (2022). Virtual taʼlim muhitida zamonaviy taʼlim tizimi va virtual borliq metodikasini shakllantirish. Science

and Innovation, 1(B8), 1456–1460.

3. Qilichev, S., & Taniberdiev, A. (2023). Taʼlim sifatini oshirishda virtual texnologiyalar o‘rni va ahamiyati. Yevroosiyo

texnologiyalar va innovatsiyalar jurnali, 1(5–2), 158–161.

4. Xushbaqov, E. A. (2025). Raqamli texnologiyalar asosida talabalarning 3D modellashtirish bo‘yicha kompetensiyalarini

shakllantirish metodikasi. Educational Research in Universal Sciences, Volume 4, Issue 1, ISSN: 2181–3515, January

2025. https://t.me/Erus_uz

5. Wickens, C. D. (1992, October). Virtual reality and education. In Proceedings of the 1992 IEEE International Conference

on Systems, Man, and Cybernetics (pp. 842–847). IEEE.

6. Xushbaqov, E. A. (2023). Buyuk Ipak yo‘lining janubiy hududlaridagi ziyoratgohlarning 3D modelini yaratish va

vizuallashtirish. Nauchnо–оbrazоvatel’nyy elektrоnnyy zhurnal “Оbrazоvanie i nauka v XXI veke”, №25 (tom 2), Aprel

– 2022.

7. Xushbaqov, E. A. (2024). 3D texnologiyalardan foydalanib talabalarda konstruktiv kompetensiyalarni rivojlantirish.

Golden Brain, ISSN: 2181–4120, Volume 2, Issue 1, January 2024. https://t.me/goldenbrain_journal

8. Xushbaqov, E. A. (2024). Ta’limda 3D texnologiyalardan foydalanish istiqbollari. Golden Brain, ISSN: 2181–4120,

Volume 2, Issue 1, January 2024. https://t.me/goldenbrain_journal

9. Xushbaqov, E. L. A., & Axmedova, A. A. (2025). Raqamli texnologiyalar asosida talabalarning 3D modellashtirish

bo‘yicha kompetensiyalarini shakllantirish metodikasi. Educational Research in Universal Sciences, 4(1), 105–114.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Xushbaqоv E., & Axmedova, A. (2025). Ta’lim jarayonini 3d texnologiyalar asosida tashkil qilish va rivojlantirish bosqichlari. GREEN ECONOMY AND DEVELOPMENT, 3(6). https://doi.org/10.5281/zenodo.17606475
Loading...